domme mensen minder fobisch

Opmerkingen, tips en suggesties.

Moderator: Jenny_

Berichtdoor william lawson » 04 mei 2001 22:51

Ik las op de site dat (volgens de auteur) domme mensen minder fobisch zijn dan slimme mensen. In dit verband ben ik dan benieuwd naar een definitie van 'dom' en 'slim'. Wat is dom en wat is slim precies en waarneer is iemand dom of slim te noemen. Het lijkt me dergelijke uitspraken stigmatiserend uitwerken. En dat is opzich al een reden om een fobie te ontwikkelen..!! Het rangschikken van mensen lijkt me so-wie-so geen recht doen aan het gelijkheidsideaal. Hoewel ik me bewust ben dat niemand gelijk is en we allemaal andere bagage met ons meedragen, ken ik niemand die ik zou betitelen als 'dom' of 'slim'. Eerlijk gezegd zou ik niet snel een boek kopen van een auteur die een onderscheid maakt tussen domme en slimme mensen om zijn standpunten te verduidelijken. Laat staan dat ik me zou inschrijven voor het volgen van een kostbare cursus bij deze auteur. Zijn er mensen die er net zo over denken..?
william lawson

slim en dom

Berichtdoor Peter N » 05 mei 2001 09:31

wat betreft de zogenaamde slimme en domme mensen : ik denk dat je dit niet al te serieus moet nemen, het gaat er om om een beetje positiver tegen je eigen fobie aan te kijken : het is in feite namelijk erg "slim" om er een te ontwikkelen, een beetje te slim zelfs ! that's all....
Peter N

Dit kan wel...

Berichtdoor MAS187 » 28 mei 2001 12:03

Het zijn statistisch gezien altijd de "slimmere" of "hoger opgeleide" mensen die last hebben van dit soort kwalen.

Het komt volgens mij omdat ze (ik ook) gewoon te weinig afleiding hebben. Waarschijnlijk omdat ze weinig vrienden hebben, en hierdoor bij elk probleem stilstaan en zich afvragen of het iets ergs is...

Ik merk het bij mezelf. Ik volg een studie tot "Software Engineer" en zit bijna de hele dag achter mijn computer...

Nu ik weer aan sport doe (in groepsverband) voel ik me gelijk stukken beter (veel minder angst)!

MAS187
MAS187

Berichtdoor Henry » 04 jun 2001 09:06

Ok, dus als ik het goed begrijp is computeren slim en sport dom :-/

Volgens mij is computeren asociaal en sport sociaal.
Maar dan komen we op asociaal uit, hetgeen evengoed een stigma is...

Volgens mij is het een discussie over dikke en dunne mensen... en het gevoel dat er bij hoort hangt maar net af van het land waar je woont...

Lood om oud ijzer dus.

Zelfreflectie is een gevaarlijke sport. Het analytische brein is er goed in, totdat het meer vragen oplevert dan antwoorden. Dus wie is er slim? De Analist met 100 vragen zonder antwoord? Of de down syndroom patient die geen vragen heeft...

Ik weet wel wie van de twee er meer lacht...

Pieter gebruik de stelling als een europees 'status' voorbeeld. Een herkenbaar voorbeeld dus voor ons westenaren. Over de stelling zelf debateren is een beetje zonde van de tijd. Het achterliggende probleem is daar veel te interresant voor.

Groetjes.
Henry

Berichtdoor william lawson » 07 jun 2001 20:25

Jammer te lezen dat er van het eigenlijke discussie onderwerp afgedwaald wordt. Mijn discussie onderwerp gaat over de schrijver van het aangehaalde stuk. Een auteur die zijn standpunten wil verduidelijken middels de stereotypen 'dom' en 'slim' zou ik niet mijn geld toevertrouwen wat betreft cursussen en boeken om van een mogelijke fobie af te geraken. Ik heb enige jaren geleden mijzelf zgn. 'systematisch gedesensitiseerd' van een slangenfobie. En met succes. Dat is, mijns inziens, het bewijs dat je geen dure cursussen of boeken nodig hebt. En zeker niet die van een auteur die mensen indeelt als zijnde 'dom' of 'slim'....
william lawson

Berichtdoor Henry » 07 jun 2001 20:53

Ach... maar dan wordt het verhaal anders...

Gedesen...sen.. nogwat...
Dat is niet verkeerd... (wat het dan ook is)
Het is nooit verkeerd als je jezelf kunt helpen. En als je daar dan ook nog anderen mee helpt is het helemaal te wauw.

Maar op het risico af te bagetaliseren... hoeveel slangen waren er in de buurt?

Veel van de mensen hebben het hier niet over een sociale fobie voor spinnen of voor een lift, of zo je wilt, voor slangen terwijl ze toevallig werkzaam zijn op een slangenfokkerij. Ze hebben het over een sociale angst. Ze zijn namelijk bang voor mensen... U weet wel. Die dingen die helemaal geen giftanden hebben, en op zijn hoogst af te toe wat gal spuwen. Dus als u ook daar een desensiteer methode voor hebt, houdt iedereen zich hier aanbevolen... zelfs al zou je er een boek over schrijven met een alinea er in die mij niet aanstaat. Pieter is net als ieder ander geen wonderdokter... en moet, zoals ieder ander mens met een flink korreltje zout worden genomen... Hij is te duur, en te moeilijk toegankelijk. Maar feit is dat hij voor sommigen wel een oplossing biedt.

Als mensen al naar hem toe durven te gaan...
Mensen die bang zijn voor mensen hebben niets aan Pieter... want hij is een mens.

Als je dan toch al Pieter aan de kaak stelt, hetgeen in een vrij Nederland mag, zou ik het toch op prijs stellen als dat constructief gebeurt en u uw eigen techniek van desensiteren niet geheim houdt. Want wie weet werkt het ook voor iets anders dan slangen.

Dus in plaats dat je iemand een mogelijkheid ontneemt door Pieter af te kammen, waar ze in veel gevallen toch al niet aan durven te beginnen, zou je er een mogelijkheid bij kunnen doen...

Dat heet helpen...
Groetjes.
Henry
Henry

Berichtdoor william lawson » 07 jun 2001 22:13

Geachte Henry,

Systematisch desensitiseren is een algemene techniek die al vele jaren bekend is bij nagenoeg iedere gedragstherapeut. Geheim is het allerminst. Het staat voor eenieder vrij om te gebruiken. Over 'dom' en 'slim' gesproken: Een fobie is in zijn algemeenheid een irreele angst. Je moet de slangen van mijn genoemde slangenfobie dan ook zien als een symbool voor een onderliggend complex. Maar dat had jij als slimmerik natuurlijk allang begrepen...
william lawson

Berichtdoor Henry » 08 jun 2001 08:03

En met mij vele anderen...

Doen wat je niet durf... vaak, veel en elke dag iets meer.

Daarmee zou je van je probleem af kunnen komen. Zonder meer, als het cognitief zelfbeeld in veel gevallen niet zo vreselijk negatief was waardoor elke poging er toe aanvoelt als een 'mislukking' waardoor de aandoening verergert in plaats van verminderd.

En dus komen we weer bij Pieter uit en zijn slim en dom. De mensen voelen zich erg dom. En niet zelden vinden ze zich onderaan de sociale ladder staan omdat iedereen 'beter' is. Werken aan de angst is het probleem niet... die is immers irreeel. Maar het negatieve zelfbeeld is dat zeker niet.
En samen is het een machtig groot kip en ei probleem waar in nog steeds veel te veel gevallen heel veel jaren therapie niets uithaalt. Een sessie van drie kwartier om de drie weken. En dan met 'huiswerk' naar huis terwijl de 'peptalk' van de therapeut al na 1 week is uitgewerkt...
Sociale angst vraagt om laagdrempelige intensieve zorg. En er zijn te veel sociaal angstigen, en te weinig therapeuten. Het probleem wordt nog vergroot omdat de meeste sociaal angstigen helemaal niet naar een therapeut durven te gaan.

Jezelf ongevoellig maken voor te verwachten 'problemen' werkt alleen als je dat wat je doet kunt (of leert) zien als een succes, in plaats van een mislukking. Van jezelf leren houden is hierbij stap 1.
Daarna is het wegwerken van de angst een (relatief klein) eitje... maar die eerste kip is een flinke brok om in 1 keer door te slikken.

Pieters 'lompe' stelling dat mensen die er last van hebben niet dom zijn is een directe aanval op het negatieve zelfbeeld. Het droevige er aan is dat een beetje zelfbewust mens zijn oren spits bij zo een opmerking en denkt: wat een ei..(-piep-) Terwijl de opmerking bij de sociaal angstige echter vaker wel dan niet het ene oor in, het andere oor uit gaat omdat ze simpelweg het idee verwerpen dat ze ook iemand zijn. Dat ze OK zijn.

Systematische zelfbewustwording... Het stop zetten van de neerwaartse spiraal, zelfs het omkeren er van. Het omzetten van een negatief zelfbeeld in een positief. Wat zou het mooi zijn als daar een gegarandeerde therapie voor bestond zonder dat je er jaren van je leven voor moet opofferen.

Groetjes,
Henry.
Henry

Berichtdoor william lawson » 13 jul 2001 21:22

Ik kan je relaas logischerwijs niet volgens Henry. Je praat enerzijds over een 'cognitief zelfbeeld' terwijl je anderzijds schrijft over een 'negatief zelfbeeld'. Daarnaast schrijf je; 'de mensen voelen zich dom'. Het lijkt me dat niet alle mensen zich dom voelen, maar dat dat individueel bepaald is. Wellicht spreek je over jezelf in algemene termen. De eerste stap voor het doorbreken van een fobie, is durven kijken naar jezelf en daarover spreken in de eerste persoon enkelvoud. Dat is wellicht iets om over na te denken Henry, als ik zo je verhaal lees....

Mijn originele stelling blijft overigens overeind. De schrijver deelt mensen in hokjes in; dom en slim. Ik vind dat onterecht en wel met redenen die ik eerder aangehaald heb. Er zijn een aantal algemene gedragstherapeutische methoden die irrationele angst(en) kunnen dempen of zelfs wegnemen. Vrijwel iedereen kan die ondergaan, dom of slim.
william lawson

Berichtdoor martijn290380 » 15 sep 2006 12:43

Logisch gezien!!

Mensen denken te veel en dat is nu juist het probleem.
We denken teveel op een gegeven moment kun je dus geen onderscheid meer maken tussen reeel en niet reeel.

Dom of niet.

Sociale fobie kan iedereen treffen.
martijn290380

Re: Dit kan wel...

Berichtdoor Snowbleach » 22 jan 2007 22:23

MAS187 schreef:Ik volg een studie tot "Software Engineer" en zit bijna de hele dag achter mijn computer...

Ik neem aan dat je HBO Informatica doet? Ik wil dat waarschijnlijk ook gaan doen. Zou je misschien in het kort kunnen uitleggen wat je allemaal doet zoal op een dag en wat voor vakken je krijgt?

Sorry voor off-topic.
Snowbleach

Berichtdoor Daan » 18 jul 2007 20:56

Slimme mensen......daarmee wordt denk ik bedoeld mensen die meerdere gedachtengangen tegelijk kunnen hebben....

Alle mensen kunnen dat, maar ik ben ook iemand die in een enkele sec.kan denken, hoe ik ziek zou kunne worden, flauw vallen, overgeven, naar de wc moet, zelfs dood neer vallen, hyperventileren, waar ik dan heen zou kunnen vluchten, hoe de mensen over me denken die dat misschien zien.....etc
Zoveel gedachtengangen tegelijk, naast elkaar, slaat dan om in paniek/angst(aanval)

Als je hersenen minder snel werken is de kans daarop natuurlijk veel kleiner...
Wat is jou antwoord op een uitdagende dag?
Daan

Keer terug naar Over deze site